Volume 03 Issue 01

TABLE OF CONTENTS

EDITORIAL

 

RESEARCH ARTICLES

01. The Uniqueness of the Mass Communication Culture of Jaffna Villages Some Observations

யாழ்ப்பாணக் கிராமங்களின் வெகுசனத் தொடர்பியற்; பண்பாட்டின் தனித்துவம்:
சில அவதானிப்புகள்

 

கலாநிதி எஸ். ஸ்ரீபிருந்திரன்
விரிவுரையாளர்;,
இலத்திரனியல் விரிவாக்கல்துறை,
தேசிய கல்வி நிறுவகம்,
இலங்கை.
Correspondence: breindran@nie.edu.lk
Submitted: May, 20, 2025 Revised: June, 10, 2025 Accepted: June, 20, 2025

 

ABSTRACT: Communication patterns reflect the distinct cultural identityof rural communities. This study explores the uniquecharacteristics of mass communication practices in thevillages of Jaffna. The mass communication systems thathave historically existed in these villages are deeplyintertwined with human communication and continue toretain their traditional features today. These systems, alongwith the lifestyle and rituals of the people, contributesignificantly to the preservation and reinforcement of Jaffnavillage culture.The primary objective of this study is to identify masscommunication practices that are uniquely embedded withinthe cultural fabric of Jaffna villages. Historically, masscommunication has served as a tool for both thedissemination of information and entertainment, as well as forthe preservation of cultural values and traditions.Technological and scientific developments have furtherinfluenced these communication systems over time.In the contemporary context, the influence of modern masscommunication technologies continues to strengthen thevitality of Jaffna’s rural culture. This study also considers therole of national identity and sociopolitical dynamics inshaping the region’s communication landscape. The analysisis based on a descriptive research approach, utilizingsecondary data and a literature review from cultural andsociological perspectives.The struggles for equality and political empowerment amongthe Jaffna Tamil community have significantly contributed tothe growth and direction of mass media in the region. Today,mass media serves as a platform for addressing issues ofjustice and supporting the region’s post-war transformation.The study also suggests strategies for enhancing rural masscommunication practices in ways that uphold and enrich localculture.

Key Words: Mass communication, Rural culture, Post-war transition, Mass Media culture, Media sociology. 

 

Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)

Frequency of Publication: Bi Annual (January and June)

Volume : No. 01 Issue: No. 01

Page : 1- 09

ISSN (Online) : 2989-0225

Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka

Year of Publication: 2025 (June)

கிராமங்களின் பண்பாட்டுத் தனித்துவத்தை தொடர்பாடல்வடிவங்கள் வெளிப்படுத்துகின்றன. யாழ்பாணக் கிராமங்களில்பயில் நிலையிலுள்ள வெகுசனத் தொடர்பியற் கூறுகளின்தனிச்சிறப்புக்கள் இங்கு ஆய்வு செய்யப்பட்டது. யாழ்பாணகிராமங்களில் நிலவிய வெகுசனத் தொடர்பாடல் முறையைமனித தொடர்பாடலோடு இணைத்து நோக்கப்படவேண்டும்.மரபுவழி வெகுசனத்தொடர்பியற் பண்பாட்டின் நிலவுகைகள்இன்று அதன் தனித்தன்மையுடன் பேணப்பட்டு வருகின்றன.வெகுசனத் தொடர்பாடலும் அதனோடு இணைந்தநம்பிக்கையுடன் கூடிய மக்களின் வாழ்க்கை முறையும்,யாழ்பாணக் கிராமங்களின் பண்பாட்டை வலுவூட்டுவதாகஅமைகின்றது.யாழ்பாணக் கிராமங்களின் பண்பாட்டின் தனித்துவமானஅம்சங்களான வெகுசனத் தொடர்பாடல் நடைமுறைகளைஇனங்காணல் இவ்வாய்வின் முக்கிய நோக்கமாகஅமைகின்றது. ஆரம்பகாலத்திலிருந்து தகவல்பரிமாற்றத்திற்காகவும், பொழுதுபோக்கிற்காகவும் பயன்பட்டகிராமங்களின் வெகுசனத் தொடர்பாடல் முறையானதுமக்களின் பண்பாட்டுப் பேணலுக்காகவும் பயன்படுத்தப்பட்டது.சமகாலச்சூழலில் வெகுசனத்தொடர்பாடல் தொழினுட்பத்தின்செல்வாக்குகள் யாழ்ப்பாணக்கிராம பண்பாட்டின்செயலொலுங்கினை வலுச்சேர்க்கின்றன. இவ்வாய்வில்வெகுசனத் தொடர்பியற் பண்பாட்டில் தேசியத்தின் தாக்கமும்விளைவுகளும் நோக்கப்படுகின்றன. யாழ்ப்பாணக்கிராமங்களின் தொடர்பியற் பண்பாட்டின் தனித்துவம்தொடர்பில் பண்பறிமுறையிலும், சமூகவியல் நோக்கிலும்இலக்கிய மீளாய்வு செய்து பெறப்பட்ட தகவல்கள் இக்கட்டுரையில் முன்வைக்கப்பட்டுள்ளது. இவ்வாய்வு இரண்டாம்நிலைத் தரவுகள் மூலமாக விவரணஆய்வுமுறையில்அமைந்துள்ளது. யாழ்ப்பாண தமிழ்ச்சமூகத்தின்சமத்துவத்திற்கும், அதிகாரத்திற்குமான போராட்டங்கள்வெகுசன ஊடகங்களின் உருவாக்கத்திற்கும் வளர்ச்சிக்குமானபாரிய தோற்றுவாயாக அமைந்துள்ளது. போருக்குப் பின்னரானநிலைமாற்றத்துக்கான நீதியை தேடுவதற்காக வெகுசனஊடகப்பண்பாடு நகர்த்தப்படுகின்றது. அத்துடன் கிராமியவெகுசன தொடர்பியற் பண்பாட்டினை மேம்படுத்துவதற்கானவழிமுறைகளும் பரிந்துரைக்கப்படுள்ளன.

02.    The Method of Character Acting continuously within the Performance Space: A Study based on Mahidi Kooththu.

Mr. Sundaralingam Chandrakumar Senior Lecturer, Department of Fine Arts, Eastern University, Sri Lanka.
Correspondence: chandrakumars@esn.ac.lk
Submitted: April, 04, 2025 Revised: May 15, 2025 Accepted: June, 10, 2025

ABSTRACT: During the performance of the Mahidi kooththu in Sri Lanka, another group comes to place a magic object in the center of the stage and claims victory. It is performed by the oppressed people in the open air, focusing on magic tricks. Brahmins, Sages, Malayalis, and indigenous peoples are the ones who place the magic object in the center of this stage. The Performers who perform in the next round after the center circle interact with the audience. There is no communication between the two rounds. In some villages, those who perform in the second round also perform as informers to the audience about what is happening in the center. They discuss social issues. In addition, the fact that the performers perform continuously in the Mahidi and create visual settings on the stage for this is unique from other plays. In performance of Mahidi Kooththu, it is not like other plays where people come on stage and act and then leave. They continue to act from the stage. This performance space is notable because it is rectangular in shape, performed in a comedic style, and full of improvisation. Purpose of the study: To reveal how the performers act in the center circle and the next round. Research Problem: Those who act in the central circle do not join the next round. Research Hypothesis: The ensemble and the pavilions set up in the central circle help the actors to continue performing from within the performance space. Research Methodology: This study uses a descriptive research approach in a qualitative design. Field trips, interviews, and participation in performances are included as primary data as research tools, and related books and websites are included as secondary data.
.

KEY WORDS: Continuous acting, Comedy strategy, Indigenous, Mahidi kooththu, Magic tricks, Performance Space.

 

Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)

Frequency of Publication: Bi Annual (January and June)

Volume : No. 01 Issue: No. 01

Page : 1- 6

ISSN (Online) : 2989-0225

Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka

Year of Publication: 2025 (June)

03.  Aesthetic Aspects of Reetmats: A study Based on Formalism Theory.

பன்பாய் உற்பத்தியின் அழகியல் அம்சங்கள்: வடிவமைப்புக் கோட்பாட்டின் அடிப்படையிலான ஆய்வு

திருமதி.பிரசாந்தி இளங்கோ.
நுண்கலைத்துறை, கிழக்குப் பல்கலைக்கழகம், இலங்கை.

Correspondence: ilangop@esn.ac.lk

          பேராசிரியர்.வ.இன்பமோகன்.
          நுண்கலைத்துறை, கிழக்குப் பல்கலைக்கழகம், இலங்கை.

          Correspondence: inpamohanv@esn.ac.lk

Submitted: April, 17, 2025 Revised: May, 21, 2025 Accepted: June, 10, 2025

ABSTRACT: The origin of handicrafts and their development areconnected to the origin and development of human society.The significant features of these creations have appeared fromtime to time and developed as theories. One of these theoriesis the theory of formalism. In this theory, the artistic value ofa creation is said to depend only on forms. Handicrafts areanother aspect that has developed in parallel with the arts.Considering the need for usage, throughout the years, craftshave been created using various raw materials. Of these,products created using reeds as raw materials are included inreed handicrafts, where reed mats have become verysignificant. The techniques and the decorations used in themaking of these reed mats create an artistic aspect. Thus,handicrafts go beyond usage, entering the domain of artisticview. The reed mat products of Batticaloa consist of aspectsthat enrich the artistic values and decorative techniques. Therelevance of matching their art with the theory of formalismforms the research problem of this study. The reed mathandicrafts of Batticaloa have not been viewed from the pointof artistic-related theory so far. In this context, the objectivesof this study consist of explaining the characteristics ofartistic handicrafts in the background of artistic theory,revealing the reed handicraft products of Batticaloa, and, inaddition, viewing reed handicraft creations based on thetheory of formalism. As this study deals with handicraftcreations, qualitative methodology is used in this study.Direct observations and interviews from field studies are usedas primary data while research studies, magazines andwebsite articles are used as secondary data. This study alsoattempts to explain the practical aspects of handicraft on thebasis of artistic theory. The conclusion made from this studyis that reed material products basically consist of thecharacteristics of formalism.

Keywords: Theory of Formalism, handicraft, reed mats, decorations.

 

Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)

Frequency of Publication: Bi Annual (January and June)

Volume : No. 01 Issue: No. 01

Page :  1- 11

ISSN (Online) : 2989-0225

Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka

 
Year of Publication: 2025 (June)

கலை, கைவினைகளின் தோற்றமும் வளர்ச்சியும் மனிதசமூகத்தின் தோற்றம் வளர்ச்சியுடன் தொடர்புடையது.இப்படைப்புகளின் சிறப்பம்சங்கள் கோட்பாடுகளாய்காலத்திற்குக் காலம் தோன்றி வளர்ந்து வந்துள்ளன.இக்கோட்பாடுகளுள் வடிவவாதமும் ஒன்று, படைப்பொன்றின்அழகியல் பெறுமானம் வடிவங்களில் மட்டுமே தங்கி உள்ளதுஎன்பதைப்பற்றி இக்கோட்பாட்டில் பேசப்படுகின்றது.கலைகளுக்கு நிகராக வளர்ச்சிகண்ட இன்னொரு அம்சமேகைவினைகள். காலந்;தோறும் பயன்பாட்டுத் தேவைகருதிப்பலவித மூலப்பொருட்களைப் பயன்படுத்திக் கைவினைப்பொருட்கள் உருவாக்கப்பட்டுள்ளன. இவற்றில் பன்புல்லைமூலப் பொருளாகக் கொண்டு உருவாக்கப்படும் பொருட்கள்பன்கைவினைப் பொருட்களிலடங்கும.; இவற்றில் பன்பாய்கள்முக்கியமானவை. இப்பன்பாய் உருவாக்கத்தில்கையாளப்படும் நுட்பங்களும், அலங்காரங்களும்பன்கைவினைகளில் கலையம்சத்தைத் தோற்றுவிக்கின்றன.இதனால் இவை பயன்பாட்டைத் தாண்டி கலை அழகியல்சார்;பார்வைக்குள் நுழைகின்றன. அழகியல் பெறுமானங்களையும்,அலங்காரநுட்பங்களையும் மேம்படுத்திக் காட்டும் தன்மையைமட்டக்களப்பின் பன்பாய் கைவினைப் பொருட்கள,; தமக்குள்கொண்டிருக்கின்றன. இவற்றின் அழகியலை வடிவமைப்புக்கோட்பாட்டுடன் பொருத்திப் பார்ப்பது எந்தளவுபொருத்தப்பாடானது என்பதே இவ்வாய்விற்குரியபிரச்சினையாக அமைகிறது. மட்டக்களப்பின் பன்பாய்கைவினைப் பொருட்கள,; கலைத்தத்துவார்த்த கோட்பாட்டுரீதியாக இதுவரை பார்க்கப்படவில்லை. இதன்கீழ் கலை,கைவினைப் பண்புகளைக் கலைக்கோட்பாட்டுப் பின்னணியில்விளக்குதல,; மட்டக்களப்பின் பன்பாய் கைவினையைவெளிப்படுத்துதல,; வடிவவாத கோட்பாட்டின் அடிப்படையில்பன்பாய் கைவினைப் படைப்புகளைப் பார்த்தல் என்பனஇவ்வாய்வின் நோக்கங்களாக அமைகின்றன. இவ்வாய்வுகைவினைப் படைப்புகள் பற்றியதாக அமைந்ததால் இங்குபண்புசார் ஆய்வுமுறை பயன்படுத்தப்பட்டுள்ளது. இவ்வாய்வில்முதல்தர மூலங்களாக களஆய்வின் நேரடி அவதானம்இ நேர்காணல் தகவல்கள் என்பனவும் இரண்டாம்தர தரவுகளாகஆய்வுகள், சஞ்சிகைகள், வலைதளக் கட்டுரைககள்என்பனவும் அடங்குகின்றன. இந்த ஆய்வு கைவினைசார்நடைமுறை விடயங்களை கலைக்கோட்பாடுசார்அடிப்படையில் விளக்க முற்படுகின்றது. பன்பொருள்பண்டங்கள், வடிவவாத பண்புகளையும் அதன் அடிப்படையில்கொண்டுள்ளன என்பதே இவ்வாய்வினூடாகக் கிடைத்தமுடிவாகும்.

04.  The Symbolic Use of the Lion in Indian and Sri Lankan Sculpture: A Cross-Cultural and Historical Analysis.

E.M. Mahesh Chathuranga Ekanayaka (Sri Lanka) PhD Scholar, Faculty of Fine Arts, University of Lucknow Uttar Pradesh, India

Correspondence: emmcekanayaka@gmail.com

Submitted: April 12, 2025; Revised: May, 12, 2025; Accepted: June, 10, 2025

ABSTRACT: The lion, long revered as a symbol of power, sovereignty, andspiritual authority, holds a prominent place in the sculpturaltraditions of both India and Sri Lanka. This study explores thehistorical evolution and cultural significance of lion imageryin these regions, examining its transformation acrossdynasties and religious contexts. Through visual and stylisticanalysis, archaeological investigation, and comparativecultural study, the research identifies several key findings:First, lion representations in Indian sculpture evolved fromhighly stylized imperial symbols during the Mauryan era suchas the Lion Capital of Ashoka to more naturalistic andreligiously integrated figures during the Gupta and postGupta periods. Second, Sri Lankan lion sculptures, deeplyrooted in mythological and national narratives, developedunique aesthetic features while also reflecting Indian artisticinfluences, especially during the Anuradhapura andPolonnaruwa periods. Third, the lion motif functioned notonly as a religious guardian and divine vehicle but also as apolitical emblem, representing royal legitimacy and spiritualauthority. Finally, the study reveals a dynamic pattern ofcross-cultural artistic exchange between India and Sri Lanka,with lion imagery acting as a conduit for the localization ofimported iconographic themes. These findings contribute to adeeper understanding of how symbolic motifs like the lionserve as both cultural connectors and identity markers inSouth Asian art. Accordingly, the research aims to offer aholistic understanding of lion symbolism as both an artisticand ideological expression, highlighting the continuity andtransformation of this motif in Indian and Sri Lankansculptural traditions.

KEY WORDS:  Cultural exchange, Historical analysis, Indian lion sculpture, Lion symbolism, religious iconography, Sri Lankan lion sculpture

 

Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)

Frequency of Publication: Bi Annual (January and June)

Volume : No. 01 Issue: No. 01

Page :  1 – 8

ISSN (Online) : 2989-0225

Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka

 
Year of Publication: 2025 (June)

05.  Socio-political art practice in Sri Lanka during the civil war and post-war era, with Jagath Weerasinghe’s artworks based on paintings- A study.

Kopalapillai Mathiskumar (BFA in Sri Lanka, MVA in India) PhD Scholar, Faculty of Fine Arts, University of Lucknow, India

Correspondence: mathiskumar90@gmail.com

Submitted: April, 04, 2025 Revised: May, 15, 2025 Accepted: June, 10, 2025

ABSTRACT:This research delves into the eminent contemporary visualartist Jagath Weerasinghe’s socio-political art practice basedon painting during the civil war and post-war era in Sri Lanka.The Sri Lankan Civil War began in 1983 and ended in 2009,fought primarily between the national government and theseparatist group Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE),with other belligerents joining in at different stages of theconflict. Janatha Vimukthi Peramuna (JVP), a Marxistpolitical party and militant organization. All people from themajority and minority communities were immensely affectedby the war; therefore, several artists of this period criticizedthe state’s weaponization of nationalist and Sinhalese ethnicidentity against the Tamil minority and socialist groups.Weerasinghe was one of those artists. He dubbed it the 90strend and was disillusioned with its lack of politicalconsciousness, and questioned its relevance in an era ofextremist nationalism and discrimination within the country.He was able to root his work in more immediate social andpolitical realities, while very few artists bring out creations inthe prevailing socio-political climate of Sri Lanka, wherepolitical violence takes cover in religions. His creationsencompass a wide range of subjects, from individualexperiences to social commentary; they are created in avariety of media, including painting, sculpture, installation,etc. The contemporary visionaries in Sri Lanka invite viewersto reflect on and interact with the intricacies of life andidentity on the island by providing deep insights into theculture and history of Sri Lanka as well as provoking thepeople to think about the cause for ethnic conflict and theneed for peace. There had been a need to build up peacebetween communities. Therefore, Weerasinghe has beenpracticing socially and politically engaged artworks onmemories of violence, militarism, destruction, and so on. Inthis context, a research question frames this paper: HowJagath Weerasinghe’s art practice, based on painting,contributes to the country’s peace by documenting themiseries of war. This research discusses how Weerasinghe’spaintings ask questions about the miseries caused by war orperpetrated by the government, building peace in the war andpost-war era.

KEY WORDS: art practice, civil war, contemporary, painting, socio-political.

 

Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)

Frequency of Publication: Bi Annual (January and June)

Volume : No. 01 Issue: No. 01

Page :  1 – 8

ISSN (Online) : 2989-0225

Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka

 
Year of Publication: 2025 (June)