Volume 02 Issue 01
கலாநிதி தி. செல்வமனோகரன்
முதுநிலை விரிவுரையாளர், சைவசித்தாந்தத்துறை, யாழ்ப்பாணப் பல்கலைக்கழகம்.
Correspondence: tselvan@univ.jfn.ac.lk
Submitted: November, 20, 2024 Revised: December, 10, 2024 Accepted: December, 13, 2024
ABSTRACT: Several literatures constantly emerged in past decades. Nevertheless, not all the literatures survive up to the present moment. Incomparably, Silappathikaram is regarded as the surviving literature. It is the foremost of the five great epics in Tamil. The epic was written by the poet Ilango Adigal in 2nd century B.C. It is considered as the treasure trove for delineating the elements of Iyal (poetry), Isai (music), Natakam (drama). Undoubtedly, the intricacies and the techniques of music in Silappathikaram was the great inspiration for the composers of later years. Silappathikaram songs have been widely used in the field of music. Yet, it has not been documented as a whole. The foremost concern of this research is to comprehend the use of Silappathikaram songs as a whole. Therefore, the main objective of this research is to trace the influence and the use of Silappathikaram songs in the field of music. The study utilized exploratory method and the primary data is gathered through the songs which are emerged in the later years. The research reveals that, Silappathikaram songs have been used as film songs, ragamalika (the composition of different ragas) in musical concerts, and dance-drama songs. It has been found that, Navarasa (Nine emotions) songs of Silappathikaram have been researched widely and identified that the punn (the melodic mode used by the Tamil people in their music since ancient times) used in contemporary songs equivalently found in Silappathikaram songs.
Key Words: Punn, Swara (the sound of musical note), Ragamalika, Mettu (a musical interval).
Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)
Frequency of Publication: Bi Annual (June and December)
Volume : No. 02 Issue: No. 02
Page : 1- 09
ISSN (Online) : 2989-0225
Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka
மனிதகுல வரலாற்றின் முக்கிய இரு திருப்புமுனைகள் அல்லது பிரதான ஆதி மூல நிகழ்வுகள் கருவிக்கையாட்சியும் மொழிப் பயன்பாடும் ஆகும். மொழியின் வரலாறு, வளர்ச்சி என்பது மனித அறிவுப் பரிமாணத்தின் வெளிப்பாடாகும். ஏனெனில் மொழியே மனிதரின் வீரக்கதைப் பாடல் வரலாற்றை, தகவற் பரிமாற்றத்தை, வாழ்வியலை, நீதி போதனையை, விழுமியங்களின் பரிமாற்றங்களை, சமயத்தை, தத்துவத்தை, பண்பாட்டை என எண்ணற்ற பணிகளைச் செய்தது (ஜெயமோகன், 2003: 43). அந்தப் பணியை செவ்வனே செய்யும் மொழி வடிவமாக இலக்கியம் திகழ்கிறது. எல்லா மொழிகளிலும் இலக்கியத்திற்கென தனியான வரலாறும் தனித்துவமும் எனப் பன்முகப் பெறுமானம் உண்டு.
மனித அறிவுவாதத்தின் அடையாளம் மெய்யியல் எனலாம். மெய்யியல் உண்மையை அறிவதற்கான நாட்டமாக, தேடலாக விளங்கப்படுகிறது. உண்மையென நிரூபிக்கப்பட்ட ஒன்றை, ஐயுறுவதில் இருந்தே மெய்யியல் பிறக்கிறது (கிரு~;ணராஜா, சோ., 1995:3). அது அறிவு என்றால் என்ன? அது எதனைப் பற்றியது? அது எவ்வண்ணம் பெறப்படுகிறது? என வினாக்களைத் தொடுத்து விடை காண முயல்வதாக விளக்கப்படுகிறது. ஆக, மெய்யியல் என்பது ‘தன்னைப் பற்றிச் சிந்திக்கின்ற சிந்தனை வடிவம்’ என்பதாகும். அந்தவகையில் அது மனிதனால் பூரணமாகப் புரிந்து தன்னுள் கட்டுப்படுத்தத் தக்கதாக இப்பிரபஞ்சத்தை மாற்றுவதற்கு தொடர்ந்து முயலும் முயற்சியாகவும் அம்முயற்சியில் தளர்ந்தவர்கள் அல்லது ஊகவறிவின் வழி பிரபஞ்சத்தை அறிய – கடக்க முயல்பவர்கள் பிரபஞ்சவதீதத்தில் சரணடைவதும் நிகழ்ந்து வருகின்றது.
காலனியகாலத்தில் தமிழுக்கு நவீனத்துவம் அறிமுகமான சூழலின் வழி உருவான அறிவுப் பாரம்பரியத்தின் ஊடான வளர்ச்சி, கருத்துநிலை உருவாக்கத்தின் பேறாக வந்த – சுதந்திர இலங்கையின் தமிழ்ப் புலமையாளர்களில் ஒருவரான மு.தளையசிங்கம் முன்வைத்த ஆக்க இலக்கியமும் மெய்யியலும் பற்றிய ஆய்வை இந்த ஆய்வுக்கட்டுரை முன்னெடுக்கிறது.
Gayani Deepika Maddumage, Kamani Samarasinghe
University of Visual and Performing Arts, Colombo, Sri Lanka.
Correspondence: kamani@vpa.ac.lk
Submitted: September, 04, 2024; Revised: November 22, 2024; Accepted: December, 03, 2024
ABSTRACT: The rituals used in Sinhalese culture namely bali, thovil, and madu can be characterized by three Sri Lankan regional dance traditions, Upcountry, Low country, and Sabaragamuwa. The aim of this research is to explore and comparatively analyze the influence of the Indian classic Natyashastra of Bharatmuni on the Pahan Madu ritual practiced in the cities of Kalawana, Ratnapura, Balangoda, and Badulla of Sri Lanka. Ethnographic research using pictures, audio-video recordings, interviews, observations, and field notes for collecting data has been used. Elements of a comparative case study were used for data analysis. This study identified that the Sri Lankan Sabaragamu Pahan Madu curative ritual has several similar characteristics to Nruththa, Nruthya, and Naatya of Natyashastra written by the Indian theatrologist and musicologist Bharatamuni during the first century. The preparations of Pahan Madu performance arena apply similar prerequisites to the theatre mentioned by Bharatamuni in the Natyashastra. The four main parts of abhinaya presented in Natyashastra are also depicted by the actors performing in the Pahan Madu ritual. Even Hough the Pahan Madu ritual demonstrates the influences of Bharatamuni’s Natyashastra, some of its characteristics have been replaced because of the influence of the Buddhist culture.
KEY WORDS: Bharatamuni, Rituals, Sabaragamu Pahan Madu, Sri Lanka.
Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)
Frequency of Publication: Bi Annual (June and December)
Volume : No. 02 Issue: No. 02
Page : 1- 9
ISSN (Online) : 2989-0225
Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka
திரு.பே.சச்சிதானந்தம்;
சிரேஷ்ட விரிவுரையாளர், ஒப்பீட்டு சமய சமூக நல்லுறவுத்துறை, கலைகலாசாரபீடம், கிழக்குப்பல்கலைக்கழகம், இலங்கை.
Correspondence: sachithananthamp@esn.ac.lk
Submitted: September, 30, 2024 Revised: October, 15, 2024 Accepted: December, 20, 2024
ABSTRACT: Music, dance, drama, and Koothu have been intertwined with Tamil culture since ancient times. While numerous texts discuss the musical traditions of the Tamils—including iyal (literature), music, and dance—Yal Nul holds a unique and pivotal position in the history of Tamil tradition. Yal Nul is an exceptional work by Swami Vipulanadar that comprises seven chapters, beginning with Payiraviyal and concluding with Oliviyal. Additionally, Cerkkai is included as an appendix to Yal Nul. Though the seven chapters describe various aspects of Tamil musical traditions, Cerkkai stands out by amplifying a significant number of prosodies and poems related to these musical tenets. Saivism and Tamil are considered the two eyes of Tamils. Devaram—the foundational text for Saivism—represents a vital musical form within Tamil culture. The musical forms associated with Devaraviyal are preserved not only in Yal Nul but also within Cerkkai for future generations. Moreover, musical instruments play an integral role in Tamil life; hence, Swami Vipulanandar documents information about the Yal—a traditional instrument—in his work. Swami Vipulanandar provides profound insights into music theory, music-dance synthesis (Sutram), characteristics of the Yal instrument, Koothu grammar coding systems, histories of musical drama (abhinayam), dance patterns among marginal communities—as well as attitudes held by ancient Tamils—all systematically addressed in classical texts such as Tolkappiyam, Chilappadhikaram, Perumkathai, and Devara Thirumuraikal documented within Cerkkai. This study aims to explore related literature pertaining to Tamil Valviyal (way of life) while meticulously analyzing the chronological trends within Tamilian musical heritage—especially highlighting insights derived from both Yal Nul and Cerkkai.
Keywords: Cerkkai; Devara Isaithraddu; Isainadakam; Sutrum; Tamilan Koothu; Yal Nul.
Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)
Frequency of Publication: Bi Annual (June and December)
Volume : No. 02 Issue: No. 02
Page : 1- 12
ISSN (Online) : 2989-0225
Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka
தமிழர் வாழ்வியலோடு பின்னிப்பிணைந்த அம்சமாக இயல், இசை. நாடகம் என்பன பண்டுதொட்டு இருந்து வருவதைக் காணலாம். அதனை எடுத்தியம்ப பல்வேறு நூல்கள் தோற்றம் பெற்றாலும் தமிழில் தனக்கு நிகரில்லாத் தனி இடத்தைப் பிடித்த நூல் சுவாமி விபுலானந்தர் எழுதிய யாழ் நூலாகும். யாழ்நூல் பாயிரவியல் தொடக்கம் ஒழிபியல் வரையான ஏழு பெரும் இயல்களைக் கொண்டமைந்துள்ளதோடு; அதன் பிற்பகுதியில் சேர்க்கை எனும் தொகுப்பும் இணைக்கப்பட்டுள்ளது. இப்பகுதி கடலுக்குள் அமிழ்ந்து கிடக்கும் முத்தைப் போன்றது. தமிழர் வாழ்வில் சைவமும் தமிழும் இரு கண்களாகும். சைவசமயத்தின் அடிநாதமாக விளங்குவது தேவார இசைப்பாடல்களாகும். சுவாமி இவற்றை எதிர்காலச் சந்ததியினர் அறிந்து கொள்ளும் பொருட்டு சேர்க்கையில் ஆவணப்படுத்தியுள்ளார். தமிழர் இசைக்கருவியான யாழினை ஆராய்ந்து எழுதிய யாழ்நூலில் தமிழர் பண்பாட்டோடு ஒன்றுகலந்துள்ள இசைப் பண்கள், இசைநாடகச் சூத்திரங்கள், யாழின் இயல்பு, கூத்தின் இலக்கணம், இயல்புகள் வகைகள், இசைநாடக வரலாறு, ஆடல் அபிநயங்கள், விழிம்புநிலை மக்கள் ஆடுகின்ற ஆடல் அபிநயங்கள், பழந்தமிழ் மக்களின் மனோநிலைகள் போன்ற விடயங்களை தமிழரின் தொன்மை நூல்களான தொல்காப்பியம், பெரும்கதை, சி;லப்பதிகாரம் என்பவற்றையும் திருமுறைப்பாடல்களையும் அடியொற்றி சேர்க்கை எனும் பகுதியில் திரட்டித்தந்துள்ளார். யாழ்நூலில் இவையனைத்தும் சேர்க்கைக்குள் மறைந்து கிடப்பது யாழ்நூலை அறிந்தும் அறியாத நிலையை ஏற்படுத்துகின்றது. எனவே யாழ்நூலை முழுமையாக அறிந்து கொள்வதற்கு சேர்க்கை எனும் பகுதியைப் பற்றி ஆராய்வதும் அவசியமாகின்றது. யாழ் நூல்பற்றி பல ஆய்வுகள் வெளிவந்த போதிலும் சேர்க்கை பற்றிய ஆய்வுகள் குறைவாகவேயுள்ளன. தமிழ் இசை பற்றியும் தமிழர் கலைகள் பற்றியும் ஆராயத் துணிபவர்களுக்கு யாழ் நூலில் உள்ள சேர்க்கை என்ற பகுதி ஒரு பொக்கிசமாகும். இவ்வாய்வானது யாழ்நூல், சிலப்பதிகாரம், பெரும்கதை, தொல்காப்பியம், திருமுறைத் தொகுப்பு போன்ற பிற நூல்களையும் ஆராய்ந்து சேர்க்கையில் பேசுபொருளாக உள்ள பழந்தமிழர் இசைமரபை வெளிப்படுத்துவதாக இவ்வாய்வு அமைந்துள்ளது.
Tharanga Disanayaka
University of the Visual and Performing Arts, Colombo, Sri Lanka
Correspondence: tharangadissanayake86@gmail.com
Submitted: September 10, 2024; Revised: November, 20, 2024; Accepted: December, 17, 2024
ABSTRACT: Manipuri dance, a classical form rich in tradition, places significant emphasis on the mastery of basic postures that serve as the foundation for the art form. These postures are crucial in maintaining body balance, fluidity of movement, and flexibility. However, a detailed technical analysis of these foundational postures and their broader implications in dance practice remains relatively unexplored in academic research. This paper offers a unique contribution by conducting a comprehensive analysis of the fundamental postures and exercises of Manipuri dance. It not only focuses on the technical aspects of these movements but also explores their cultural significance and their role in shaping both the physical and mental discipline of dancers. The primary objective of this research is to examine and document the core postures of Manipuri dance and their impact on a dancer’s overall performance. It aims to explore how these postures influence body alignment, flexibility, and the seamless coordination of movement, contributing to both technical proficiency and the expression of devotion within the dance. The study employs a qualitative approach, analyzing key postures such as Chumna Leppa, Sagol Firep, and Pheinamba through direct observation, textual analysis of dance manuals, and interviews with practitioners. Detailed descriptions of the postures and exercises are provided, alongside an examination of their practical applications in performance. The research reveals that consistent practice of these fundamental postures not only enhances physical strength, flexibility, and movement efficiency but also serves as a means of connecting the dancer’s body and mind. The postures contribute significantly to the aesthetic and emotional expression of Manipuri dance, particularly in terms of Prem Bhakti (devotion). This study underscores the importance of mastering basic postures in Manipuri dance as a key to achieving technical excellence and spiritual expression. The integration of traditional postures with modern practice highlights the enduring relevance of these movements in both preserving cultural heritage and shaping the future of the art form.
KEY WORDS: Manipuri dance, Fundamental postures, Body alignment, Flexibility, Technical proficiency
Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)
Frequency of Publication: Bi Annual (June and December)
Volume : No. 02 Issue: No. 02
Page : 1 – 8
ISSN (Online) : 2989-0225
Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka
Indika Weerakoon, Dinisha Wijenayaka
Department of Instrumental Music, University of the Visual & Performing Arts, Colombo, Sri Lanka
Correspondence: indikatikiri@gmail.com , Dinuwijenayaka7@gmail.com
Submitted: September, 09, 2024; Revised: November, 19, 2024; Accepted: December, 15, 2024
ABSTRACT: This comprehensive research endeavors to unravel the complex dynamics surrounding the Sri Lakshmi Deva cult, with a primary focus on understanding the diffusion and assimilation of Hindu deity concepts within the intricate fabric of Sinhala Buddhist Society in Sri Lanka. By adopting a multidisciplinary approach, the study integrates historical analysis, examination of religious texts, and scrutiny of cultural artifacts to construct a nuanced narrative of the evolution and integration of Sri Lakshmi Deva worship in the region. The research is driven by a profound exploration of the intricate interplay between Hindu and Buddhist traditions, seeking to shed light on the processes that have facilitated the transcending of religious boundaries. Sri Lakshmi Deva worship is examined as a unique case study, illustrating how it has become an integral part of Sinhala Buddhist practices, contributing to the diversification of religious expressions within the society. Ethnographic methods, including in-depth interviews and surveys, constitute a vital component of this research, serving as a means to gain firsthand insights into the motivations behind the adoption of the Sri Lakshmi Deva cult. By capturing the perspectives of practitioners and the broader community, the study aims to unravel the socio-cultural implications of this religious syncretism, exploring how the cult contributes to and shapes the cultural identity of Sinhala Buddhist society. Ultimately, this investigation aspires to provide valuable and comprehensive insights into the diffusion of Hindu deity concepts, particularly through the lens of Sri Lakshmi Deva worship. By understanding the coexistence of these religious traditions within the unique socio-cultural context of Sri Lanka, the research aims to contribute to a deeper comprehension of the religious landscape in the region and foster a nuanced understanding of the dynamics of cultural exchange and integration
KEY WORDS: Sri Lakshmi Deva, Sinhala Buddhist Society, Hindu Deity, Cultural Integration, Sri Lanka.
Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)
Frequency of Publication: Bi Annual (June and December)
Volume : No. 02 Issue: No. 02
Page : 1 – 8
ISSN (Online) : 2989-0225
Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka