Volume 02 Issue 01

TABLE OF CONTENTS

EDITORIAL

 

RESEARCH ARTICLES

01.  Proves of God existence and other methods of Reasoning in Saiva Siddhanta: a Philosophical Study

சைவ சித்தாந்தத்தில் இறையிருப்பு நிரூபணங்களும் இதரநியாயித்தல் முறைகளும்: ஒHமெய்யியல்
ஆய்வூ

 

 

பே.சச்சிதானந்தம் சிரேட விரிவூரையாளர் கிழக்குப் பல்கலைக்கழகம் (கலாநிதிப்பட்டஆய்வாளர்).
உயர்பட்டப்படிப்புகள் பீடம் யாழ்பல்கலைக்கழகம்
நா.ஞானக்குமாரன் வாழ்நாள் பேராசிரியர் (மேற்பார்வையாளர்) உயர்பட்டப்படிப்புகள் பீடம் யாழ்பல்கலைக்கழகம்.
Correspondence: sachith72@yahoo.com
Submitted: April, 10, 2023 Revised: December, 03, 2024 Accepted: May, 18, 2024

 

 

ABSTRACT: As Saiva Siddhanta is the culmination of Saivism, Saiva Siddhanta doctrine has evolved as the pinnacle of the philosophy of Saivism proving the ideology of the triple entities stemming from corporeal basis. This study aims to examine the concept of God (Pathi) which occupies a prominent place in the doctrine of Saiva Siddhanta and the methods of substantiation that are used to prove it from a philosophical perspective. This is an analytical and descriptive study through a survey of scholarly sources. The primary data consist of source texts related to Saiva Siddhanta and the secondary data include commentaries on source texts, supplementary books based on Saiva Siddhanta, and annotations. Although this is a textual and descriptive exploration, it is aimed at uncovering the reasons to prove metaphysical ideology based on data analysis.

 

 

Key Words: Existence of God, Metaphysics, Philosophy, Epistemology, Saiva Siddhanta Arguments, Proves. 

Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)

Frequency of Publication: Bi Annual (June and December)

Volume : No. 02 Issue: No. 01

Page : 1- 08

ISSN (Online) : 2989-0225

Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka

Year of Publication: 2023 (June)

சைவத்தின் முடிந்தமுடிவூ சைவசித்தாந்தம் என்பது போலசைவசமயத்தின் முப்பொருள் தத்துவத்தை பௌதிகவதீத அடிப்படையில் நிரூபித்து சைவதத்துவத்தின் முடிந்த முடிவாக
வளா;ச்சியடைந்து நிற்பது சைவசித்தாந்த முப்பொருள் தத்துவமாகும். இவ்வாய்வானது சைவசித்தாந்த முப்பொருள் தத்துவத்தில் பிரதான இடம் வகிக்கும் கடவூள்(பதி) பற்றியூம் அதனை நிரூபிப்பதற்கு
கையாளப்பட்ட நிரூபணமுறைகளையூம் சைவ சித்தாந்தம் கூறும் இதர நியாயித்தல் முறைகளையூம் மெய்யியல் நோக்கில் ஆராய்வதாக அமைகின்றது. இவ்வாய்வானது பகுப்பாய்வாகவூம்
இலக்கியமீளாய்வினூடாக அமைந்தஒரு விபரணரீதியான ஆய்வாகவூம் அமைகின்றது. இதற்குமுதலாம் நிலைத் தரவூகளாக சைவசித்தாந்த மூலநூல்களும் இரண்டாம் நிலைத் தரவூகளாக மூலநூல்களுக்கு எழுதப்பட்ட உரைநூல்களும் இதர சைவசித்தாந்தம் சார் நூல்களும் வியாக்கியானங்களும்
எடுத்தாளப்பட்டுள்ளன. அதன்வழி இவ்வாய்வானது நூல்களின் வாயிலாலான பகுப்பாய்வூம் விபரண ஆய்வாகவூம் அமைந்தாலும் தரவூப் பகுப்பாய்வின் அடிப்படையில் பௌதிக அதீதகருத்தியலை
நிரூபிப்பதற்கான ஏதுக்களைவெளிக் கொணருதலை நோக்கமாகக் கொண்டு அமைந்துள்ளது.

02.    Exploring the Buddhist Art and Crafts of Sri Lanka; Based on the Udekki Drum in Kandyan Dance Tradition.

 

H. Tharanga Sampath Disanayaka
Lecturer, University of the Visual and Performing Arts, Sri Lanka.
Correspondence: tharangadissanayake86@gmail.com
Submitted: November, 08, 2023; Revised: December, 15, 2023; Accepted: May, 18, 2024

 

ABSTRACT: This research paper delves into the rich culture of Buddhist art and crafts in Sri Lanka, with a specific focus on the Udekki Drum. The primary objectives of the study are to explore the cultural and religious significance of the Udekki Drum in the context of Buddhism, examine its historical evolution, and understand the craftsmanship involved in its creation. The methodology employed encompasses field visits, interviews with Udekki Drum artisans, and an analysis of historical documents. Through a comprehensive examination of the Udekki Drum’s physical characteristics, cultural symbolism, and historical context, this paper aims to shed light on its profound role in religious ceremonies and rituals. The research also includes perspectives from artisans, providing insights into their experiences, techniques, and the challenges they face in preserving this traditional craft. The findings not only contribute to a deeper understanding of the Udekki Drum but also offer implications for the broader landscape of Buddhist art and crafts in Sri Lanka. The paper concludes with reflections on contemporary influences, preservation efforts, and suggestions for future research in the field of cultural heritage.

KEY WORDS: Structural analysis, Construction techniques, Artisanal craftsmanship, Cultural significance, Cultural heritage.

Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)

Frequency of Publication: Bi Annual (June and December)

Volume : No. 02 Issue: No. 01

Page : 1- 6

ISSN (Online) : 2989-0225

Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka

Year of Publication: 2024 (June)

03.  Characterization of Elara in Sinhala films and TV serials.

சிங்களத் திரைப்படங்கள், தொலைக்காட்சித் தொடர்கள் என்பவற்றில் எல்லாளனின்
பாத்திரச்சித்தரிப்பு

 

திருமதி. கௌரி லக்சுமிகாந்தன்

சிரேஸ்ர விரிவூரையாளர், வரலாற்றுத்துறை, கிழக்குப் பல்கலைக்கழகம், இலங்கை.

Correspondence: gowryl@esn.ac.lk

Submitted: August, 02, 2023 Revised: June, 06, 2024 Accepted: May, 18, 2024

 

ABSTRACT: The contemporary films and TV series have been released in Sri Lanka focusing on ancient history due to the influence of Indian cinema. They select the story of the Elara – Dutthagamini, with Dutthagamini as the hero. It can be observed that the trend of displaying the war between the Tamil and Sinhala kings in the mass media after the civil war. The film Maharaja Gemunu (2015) and the television series Gemunu Maharaja (2017–2020) were released in this category. It’s noteworthy that these have been released hiding some of the historical facts stated in the ancient Pali literature. This study is structured as a critical historical study and uses the above as primary resource. The research revealed that the virtues of the Tamil King Elara mentioned in the Pali literature (Deepavamsa, Mahavamsa) are hidden and he is portrayed as a tyrannical ruler. He has been cast as a rogue, an alcoholic, and cunning man. The qualities of a king who ruled well have been downgraded to make the Dutthagamini appear superior. That war is portrayed as a war between Sinhalese and Tamil people and Dutthagamini is shown as the hero who rescued the people of Rajarata (Sinhalese) from the cruel rule of foreign Elara (Tamils). They are made to connect the history of 22 centuries ago with contemporary issues and pass the message to the next generation. It’s noteworthy that this is an attempt to inculcate hostility and hatred towards Tamils among the people in the minds of the next generation.

 

Keywords: Maharaja Gemunu, Ellara, Invader, Characterization1.Introduction, Ragamalika, Mettu (a musical interval).

Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)

Frequency of Publication: Bi Annual (June and December)

Volume : No. 02 Issue: No. 01

Page :  1- 6

ISSN (Online) : 2989-0225

Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka

 
Year of Publication: 2023 (June)

இந்திய சினிமாவின் செல்வாக்கின் காரணமாக இலங்கையிலும் புராதன வரலாறான எல்லாளன் – துட்டகாமிணி யூத்தத்தை மையப்படுத்தி, துட்டகாமிணியை நாயகனாகக் கொண்டு திரைப்படங்களும் தொலைக்காட்சித் தொடர்களும் வெளியிடப்பட்டுள்ளன. உள்நாட்டு யூத்த முடிவிற்குப் பின்னரான சூழலில் தமிழ்- சிங்கள மன்னர்களுக்கிடையிலான போரை வெகுஜன ஊடகங்களில் காட்சிப்படுத்துகின்ற போக்கை அவதானிக்க முடிகின்றது. மஹரஜ கெமுனு (2015) திரைப்படமும் கெமுனு மஹரஜ (2017-2020) எனும் தொலைக்காட்சித் தொடரும் இப்பின்னணியில் வெளியிடப்பட்டவையாகும். இவை புராதன பாளி இலக்கியங்களில் கூறப்பட்ட வரலாற்று உண்மைகள் சிலவற்றை மறைத்து தயாரிக்கப்பட்டுள்ளமை குறிப்பிடத்தக்கது. இவ்வாய்வானது இவற்றை மூலங்களாகக் கொண்டு விமர்சன ரீதியான வரலாற்றியல் ஆய்வாகக் கட்டமைக்கப்பட்டுள்ளது. அவற்றில் தீபவம்சம்இ மகாவம்சம் உள்ளிட்ட பாளி இலக்கியங்களில் கூறப்பட்ட எல்லாளன் எனும் தமிழ் மன்னனின் நல்லொழுக்கங்கள் கேள்விக்குள்ளாக்கப்பட்டு, தீய ஒழுக்கங்கள் உடைய கொடுங்கோலனாக சித்தரிக்கப்பட்டுள்ளான். முரடனாக, மதுப்பிரியனாக, தந்திரபுத்தி உள்ளவனாக பாத்திரவார்ப்பு செய்யப்பட்டுள்ளான். கதாநாயகனான துட்டகாமிணியை தலைசிறந்தவனாகக் காட்டுவதற்காக நல்லாட்சி செய்த ஒரு அரசனின் குணவியல்புகள் தரம் தாழ்த்தி நோக்கப்பட்டுள்ளன. துட்டகாமிணி-எல்லாளன் யூத்தத்தை சிங்கள-தமிழ் மக்களுக்கிடையிலான போராகவூம் அந்நியனான எல்லாளனின் (தமிழன்) கொடுமைமிகுந்த ஆட்சியிலிருந்து இராஜரட்டை மக்களை (சிங்களவர்கள்) மீட்டெடுத்த கதாநாயகனாக துட்டகாமிணியைக் காட்டியூள்ளனர். 22 நூற்றாண்டுகளுக்கு முற்பட்ட வரலாற்றை சமகால பிரச்சினைகளோடு இணைத்து, அடுத்த சந்ததிக்கும் அச்சிந்தனையை புகுத்துவதற்கான முயற்சி மேற்கொள்ளப்படுகின்றது. இயக்குனர்கள் தமிழ் மன்னர்களும் மக்களும் ஆக்கிரமிப்பாளர்கள் என நிறுவூவதற்கும் இக்கதையை தமது ஊடகமாக்கியூள்ளார்கள். மக்கள் மத்தியில் குரோதத்தையூம் தமிழர் மீதான வெறுப்புணர்வையூம் அடுத்த சந்ததிக்கு செவிப்புலனாகவூம் கட்புலனாகவூம் மனதில் பதியச் செய்கின்ற முயற்சியாக இவை அமைந்துள்ளமை குறிப்பிடத்தக்கது.

04.  Conservation and Preservation of Traditional Folk Music in Sri Lanka.

Kamani Samarasinghe

University of the Visual & Performing Arts

Correspondence: kamani@vpa.ac.lk

Submitted: July, 17, 2023; Revised: August, 19, 2023; Accepted: May, 18, 2024

ABSTRACT: Folk music traditions are appreciated across the world for their capacity to maintain and convey cultural identities while exhibiting the different manifestations of communities. This research aims to examine the folk music archiving, preservation, and conservation practices in Sri Lanka. The objective is to understand the practices related to the preservation and conservation of folk music. The methodology used in this study is a qualitative case study, and data were gathered using a literature review, semi-structured interviews, and observations. Snowball sampling was used as the sampling method, and the collected data were analyzed using content analysis. The study identified conservation practices employed by organizations and individual practitioners. Even though the country has many folk music items, none of the musical items are inscribed on the UNESCO Sri Lankan national list. It is evident from the results that no specific attention has been devoted to identifying endangered musical genres or preparing inventories. It was also identified that there is a lack of attention to digitizing techniques, which can preserve sound qualities in early recordings. In addition to the poor facilities in the respective centers in Sri Lanka, there is a tendency for recorded tapes to be damaged. These challenges necessitate the exploration of innovative approaches, community engagement, and policy support to ensure the continued conservation and promotion of folk music in Sri Lanka.

KEY WORDS:Conservation, Folk music, Preservation, Sri Lanka

Journal Title: Sri Lanka Journal of Aesthetic Studies (SJAS)

Frequency of Publication: Bi Annual (June and December)

Volume : No. 02 Issue: No. 01

Page :  1 – 4

ISSN (Online) : 2989-0225

Name of the Publisher: Swami Vipulananda Institute of Aesthetic Studies, Eastern University, Sri Lanka

 
Year of Publication: 2024 (June)